13 februari 2011

Jamie Oliver: Middag på 30 min

Man borde ta kort innan mat börjat äta men det får duga det jag har.
Lagade receptet jag la ut i förra inlägget.

Kycklingen var gudomligt god och superkrispigt skin. Inte för starkt men tillräckligt för att tungan skulle svida. Nya smaker som jag inte kände igen in piri piri såsen.
Potatis-sötpotatis hacket var annorlunda. Har inte ätit sötpotatis innan och jag tror jag måste vänja mig vid smaken och minska mängden på den och ta mer potatis. Men tilsammans med kycklingrätten så blev det harmoni i smaklökarna. Men även denna rätt helt nya smaker. Älsk tyckte det var jätte gott. Jag tyckte om chilin och fetaosten till detta.

Sen var det gtt att bara ta salladblandning med citron och salt. Man ska inte ha något annat till denna rätt. Var skeptisk men det höll.

Sen kommer vi till efterrätten. Jättegott!! Men jag gjorde fel ed karamellen. Jag kokte inte den tillräckligt så det blev lite kolaaktikt så det gick bara inte bita igenom...hehe....vi fick ta av det och äta vid sidan av. Sen hade jag förgräddat skalet lite längre så det var superkrispigt. Men helt klart godkänt.

Såååå.......
Tog det 30 min att göra rätten?

Nej glöm det, för mig tog det dubbla tiden. Det tog 1 timme att göra allt. Jag fick inte till det och glömde brt mig och hittade inte redskap och allt möjligt hände. Jag gissade på 40 min men där hade jag fel.

Ska helt klart testa fler gånger av de kommande recepten och se om man verkligen kan lyckas på 30 min...annars ska jag klaga. Kunde redan klaga på recept.nu som inte skriver rätt ingredienser och rätt antal mått. Tur jag kollade på avsnittet för att haja till att det stod lite fel här och var. Dåligt!!

Ha nu en trevlig helg så hörs vi!
Posted by Picasa

Inga kommentarer: