12 juni 2011

Lev ett hälsosamt liv, ett steg i taget!!!

Försöker mig på att köpa att par badshorts på nätet och kanske en svart långkjol...men nej, jag kan verkligen inte handla saker på nätet, jag måste få se dem och känna på dem på riktigt.

Idag har jag verkligen inte gjort något vettigt. Slappa är det stora temat idag.
När solen börja gå ner så ska jag ut på en lång promenad/springrunda i mina nya träningsbyxor :) så det ska bli skönt. Så roligt nu när andra ser att min fina man går ner i vikt, han är så duktig så. Redan dags att köpa nytt skärp till honom. Jo då, lite hälsosamma är vi allt här hemma. Vi pratade just om det igår då vi reflekterade över hur våra matvanor förändrats under tiden vi varit ett par. Innan var det alltid bröd, pasta som alltid fanns hemma hos oss, nu är det ytterst sällan som vi köper hem det. Vi brukar ofta gå helt förbi brödavdelningen och många andra ställen i affären där vi spenderade många kronor. Nu går de mesta pengarna åt kött, fisk, kyckling, sallad och frukt, ramlösa och choklad...vi ska ju inte glömma att jag fortfarande är en godisgris. Jag har gamla förpackningar här hemma med pasta som ligger och ruttnar och vi har äntligen övergett att köpa de där påläggen som jag inte förstår att de alltid hamnar i vagnen, de blir alltid för gamla i kylskåpet...helt onödigt.

När vi kommer hem från jobbet och vi är hungriga så blir det alltid något med protein och fett samt sallad och frukt. Men på jobbet äter jag det som serveras men försöker undvika de där goda mackorna som nästan alltid serveras till frukost och mellanmål. Min stora last är som sagt godis, kakor och när jag inte kan låta bli de där mackorna på jobbet. Kan man bli botad från godisbegär så där på sekunden, botmedel tack!!

Ja, ja, vi har alla våra brister och det viktigaste av allt är att man hittar en balans där man inte bantar utan äter hälsosamt och motionera regelbundet. Det är inte lätt att komma dit! Men att ändra sina matvanor ett litet steg i taget åt rätt riktning och att man inte ger upp bara för att man har en dålig helg eller två där an äter i massor, är bra. Man måste ju leva med! Jag och Älsk har ändrat smått till ett hälsosammare liv under snart 1, 5 år. Vi ser ju resultat från oss båda då Älsk har gått ner 15 kg och jag har gått ner 7 kg. Det är inte illa pinkat, vill ni ha matråd så fråga oss två experter...(host ;)) .....hehe!

Nehepp, nu ska jag messa min Bosse och se hur det går för honom med benet och sen blir det lite tv innan vi går ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mycket intressant, tack

Talltita sa...

Det var så lite så!